Nätverk

Nätverk i Kommersiell tvistlösning

Vi delar kunskap, redskap och strategier för bättre processer som leder till färre tvister

20

timmar

26950 SEK.

Innehåll

Kommersiell tvistlösning och juridiska tvister rör ofta stora värden – både ekonomiska och principiella. Dessa tvister är till sin natur svårprognostiserade, eftersom utgången ofta beror på vad ett antal personer (vittnen, ombud m.fl.) kan prestera och hur domare eller skiljemän uppfattar deras insatser. Att driva en tvist är inte bara en utmaning, utan också energi- och resurskrävande. Det ställer stora krav på både organisationen och externa ombud, och samspelet mellan klient och externa ombud blir särskilt kritiskt.

Därför finns det starka skäl att försöka undvika att hamna i tvister. Men när tvister inte går att undvika, är det ännu viktigare att vara väl förberedd på vad en tvist innebär i praktiken och att minimera sina misstag.

För att stötta detta behov arrangeras nätverksträffar där deltagarna får möjlighet att utforska utvalda teman inom tvistlösning. Dessutom ges de stort utrymme att påverka programmets innehåll genom att föreslå relevanta ämnen och föreläsare. Dessa träffar blir inte bara en källa till kunskap och insikt, utan också en plattform för att utbyta erfarenheter och skapa värdefulla kontakter inom området.

Tillsammans skapar vi en dynamisk miljö där vi kan fördjupa oss i strategier för att hantera och förebygga tvister, samt utveckla de färdigheter och det samarbete som krävs för att navigera genom juridiska utmaningar med framgång.
 

Tänkbara teman för diskussion

Gruppen sätter från start aktuella teman för diskussion tillsammans med mötesledaren

Kommersiella tvister och kontraktsrätt
  • Avtalsrättsliga tvister: Förståelse för hur tvister om avtalstolkning, avtalsbrott och påföljder hanteras och löses i domstol och skiljeförfaranden.
  • Kommersiella och bolagsrättsliga tvister: Tvistelösning avseende specifika typer av kommersiella avtal såsom M&A avtal, aktieägaravtal, försäljningsavtal, distributionsavtal, licensavtal och joint venture-avtal.

Tvistlösningsmetoder
  • Rättegångar: Förfaranden, strategier och tekniker för att hantera tvister i domstol, inklusive processföring och bevisning.
  • Skiljeförfarande: Förstå regler och praxis för skiljeförfaranden, inklusive nationella och internationella skiljeregler samt erkännande och verkställighet av skiljedomar.
  • Medling: Teknisk kunskap i medlingsprocessen och förmåga att agera som medlare eller representera klienter i medling, med fokus på att hitta praktiska lösningar.

  

Bevis och processrätt
  • Bevisbörda och beviskrav: Förståelse för vad som krävs för att bevisa ett påstående eller försvar, samt hantering av olika typer av bevis, inklusive elektronisk bevisning.
  • Processrätt: Regler och procedurer för tvistemål, inklusive editionsfrågor, interimistiska åtgärder.
  • Skiljemannarätt: Uppdraget som skiljedomare, inklusive vad som förväntas, vad kan hända och hur skiljer sig uppdraget åt som partsutsedd, ensam skiljedomare, ordförande eller skiljedomare i ett internationellt skiljeförfarande.

Internationell tvistlösning
  • Internationell privat- och processrätt: Hantering av gränsöverskridande tvister, inklusive val av lag, domsrätt och forum non conveniens.
  • Internationella skiljeförfaranden: Kännedom om viktiga institutioner (som ICC, LCIA, SIAC) och deras regler, samt hantering av komplexa internationella avtalsfrågor.

Målgrupp

Nätverket riktar sig till bolagsjurister, Head of Legal, Legal Counsel samt advokater och andra juridiska rådgivare som vill ha fördjupade kunskaper inom strategiska och taktiska skiljemanna- och processrättsliga frågeställningar samt personer som vill hålla sig à jour med det senaste inom tvistlösning och dessutom kan dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper inom området.
Antalet platser i nätverket är begränsat. Det finns möjlighet att bli antagen till nätverket när det finns lediga platser, antingen i början av eller under året. Platsen i nätverket är personlig för att just du som deltagare ska kunna ta del av den unika sammansättning av erfarenheter som skapas tillsammans med de andra deltagarna i nätverket.

Hur fungerar vårt nätverk?

Vårt nätverk ger dig tillgång till en unik undervisningsmodell där lärande och professionellt samarbete är i fokus. Genom fyra fysiska möten per år får våra medlemmar möjlighet att utvecklas tillsammans under en hel säsong.

Dessa möten skapar en inspirerande och kunskapsrik miljö, där kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte står i centrum. Alla möten leds av erfarna nätverksledare, som är ledande experter inom det aktuella ämnesområdet, för att säkerställa högsta kvalitet.

Samtliga deltagare får relevant dokumentation som stödjer lärande och professionell utveckling.

SE netværk figur

Vill du veta mer om vad vi kan göra för dig?

Kristian har under de senaste 4 åren arbetat med att sammansätta professionella nätverksgrupper. Han har gedigen kunskap om det professionella innehållet och sammansättningen av deltagare för att skapa en optimal dynamik i grupperna.

Emil Olander Falke Jensen

Kristian Julius Lauritzen
Nätverksspecialist
Mobil: +45 52 11 19 01
Email: kjl@juc.dk

Specialiserade nätverksgrupper på hög professionell nivå

I våra nätverksgrupper garanteras du en hög professionell nivå med exklusiva nätverksmöjligheter. Nätverket utgör en plattform där medlemmarna träffas och utbyter erfarenheter med andra professionella aktörer inom området. Föreläsarna är alltid i nära dialog med medlemmarna, vilket gör att nätverket i hög grad skiljer sig från traditionell undervisning.

Våra nätverksgrupper utgår alltid från deltagarnas aktuella frågeställningar och perspektiv. Du kommer uppleva att dina önskemål om innehåll tas med i beaktning redan från första mötet, vilket gör att ämnena alltid utgår från dagsaktuell information och följer utvecklingen inom området.

Vad ger nätverket dig?

  • Uppdateringar om den senaste lagstiftningen och aktuella rättsfall.

  • Möjligheter att bygga professionella kontakter utanför din arbetsplats.

  • Unika insikter och bästa praxis från andra medlemmar.

  • Råd och erfarenhetsutbyte med yrkesverksamma inom din bransch.