Kurser

Hantering av entreprenadprojekt vid obestånd

Risker, rättigheter och möjligheter

6,5

timmar

8900 SEK.

Innehåll

Med utgångpunkt i en bred erfarenhet och expertkompetens får du handfasta råd för hur du bör agera som aktör i ett entreprenadprojekt vid obestånd.

Under den senaste tiden har vi upplevt en konkursvåg i Sverige. Byggsektorn har varit särskilt utsatt och under år 2024 gick över 2000 byggbolag i konkurs, vilket är det högsta antalet sedan 90-talet.

Utöver själva konkursbolaget finns det flera olika intressenter som drabbas vid en konkurs. I bolag vars verksamhet huvudsakligen går ut på att bedriva entreprenadprojekt är de frågor som ställs på sin spets många gånger återkommande.

Hur ska garantier hanteras? Hur ska utförda arbeten värderas? Vad gäller i fråga om försäkringar? Vem ”äger” levererat material?

Denna kurs syftar till att ge kunskap i de frågor som aktualiseras då bolag som bedriver entreprenadprojekt hamnar på obestånd eller riskerar att hamna på obestånd.

Målet är att du som deltagare efter genomförd kurs ska ha goda förutsättningar för att ta dig an frågeställningar som kan komma upp i en entreprenad där en aktör hamnar på obestånd.  

Nyttan med kursen

  • Praktisk förståelse för vad som händer i en pågående entreprenad vid obestånd/konkurs.
  • Kunskap om vilka regelverk som aktualiseras när en aktör i entreprenadkedjan går i konkurs.
  • Kunskap om vilka åtgärder som kan vidtas vid obestånd/konkurs för att säkerställa rättigheter samt vilka proaktiva åtgärder som kan vidtas innan obeståndet är ett faktum.  

Program

08.30-09.00 Registrering, kaffe och smörgås

09:00–09:30 Välkomna & introduktion
  • Kort presentation av föreläsarna
  • Vad händer när en entreprenör eller beställare går i konkurs?
  • Mål för dagen: undvika affärsmässiga och juridiska fallgropar

09:30–10:30 Grundläggande om konkurs i entreprenadprojekt
  • Insolvensrättens grunder – tillämpliga regler i AB/ABT-sammanhang
  • Vad händer med entreprenadavtalet vid konkurs?
  • Skillnad mellan entreprenörens och beställarens konkurs

10:30–10:45 Fikapaus

10:45–12:00 Säkerheter, panter och betalningsmodeller
  • Förskott, garantier mm - vad gäller vid konkurs?
  • Pant och säkerheter
  • Konkursboets ställning – vad kan det kräva?

12:00–13:00 Lunch

13:00–14:00 Pågående entreprenad vid konkurs – praktiska konsekvenser
  • Entreprenadens fortlevnad
  • Överlåtelse av kontrakt/fordringar
  • Hantering av material på platsen, maskiner och UE:n

14:00–14:15 Eftermiddagsfika

14:15–15:30 Återvinning, skadestånd och tvister vid konkurser
  • Återvinning
  • Konkursboets processföring

15:30–16:15 Proaktiv riskhantering
  • Hur kan parterna skydda sig redan i upphandlings- och avtalsfasen?
  • Försäkringar, garantier och kontraktsvillkor som minskar konkursrisk
  • Alternativ till konkurs

16:15–16:30 Avslutning
  • Sammanfattning av nyckelpunkter
  • Frågor

Målgrupp

Entreprenadföretag, beställare av entreprenader (offentliga & privata), fastighetsägare, fastighetsutvecklare, banker, försäkringsgivare, inkassobolag, konkursförvaltare, besiktningsmän, jurister som kommer i kontakt med bolag som arbetar med entreprenader. Du behöver ha erfarenhet av att arbeta med entreprenader.

Vill du veta mer?

Om du har några frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta oss.

Customer support
Tel: 08 40 06 54 10
Email: juc@juc.se

Håll dig uppdaterad

Är du uppdaterad på de senaste reglerna, lagarna och praxis – och har du verktygen för att hantera dem? Välj de rättsområden som intresserar dig, och få juridiska nyheter som förbereder dig för framtidens utmaningar.

Kompetensutveckling

Hos JUC hittar du juridiska kurser som täcker ett brett spektrum av arbetsområden. Vi erbjuder både grundkurser och specialistkurser, som kan räknas som obligatorisk vidareutbildning.

Våra kurser leds av framstående svenska och internationella experter som ger dig djupgående insikter i aktuella utmaningar och möjligheter inom olika rättsområden. Du får praktiska verktyg för din vardag och en unik förståelse för ny lagstiftning, rättspraxis och administrativa riktlinjer.