Kurser

Taktisk elicitation

Få oavsiktlig information från dina kunder och affärspartners 

6

timmar

7900 SEK.

‎Hör mer om kursen från vår instruktör

Innehåll 

I den här kursen kommer vi att ge dig de grundläggande verktygen för taktisk elicitation och lära dig var, varför och hur du kan använda elicitation effektivt.

Det är avancerade intelligenta verktyg som främst används av underrättelsetjänster, säkerhetsmyndigheter eller större företag som vill upptäcka industrispionage. Målet med elicitation är att hjälpa dig att träffa dina affärsbeslut baserat på en mer informativ grund.

Det betyder att när du träffar specifika nyckelpersoner kan du skaffa dig kritisk information på ett subtilt sätt, utan att den andra parten vet vad som händer.

Elicitation används dagligen av underrättelsetjänster och säkerhetsmyndigheter som t.ex CIA, USA’s försvarsdepartement, DEVGRU (Seal Team) et al. Nu får du en unik möjlighet att lära dig en av de mest effektiva kommunikationsmetoderna i världen.

I kursen kommer du också att lära dig några mycket effektiva kemibyggande tekniker för att få sympati och förtroende från din motsvarighet, såväl som viktiga kroppsspråks do's and don'ts för att få dig att både se och känna dig mer självsäker medan du utför elicitationen.
 
Ämnen som ingår inkluderar:

  • Taktisk Elicitation
  • Kroppsspråk
  • Bedrägeriupptäckt
  • Ordanalys
  • Emotionell intelligens
  • Observation
  • Psykologisk påverkan
  • Rollspel
     

Kursen undervisas på engelska!


Nyttan med kursen

Denna kurs lär dig bland annat:

  • 4 elicitation tekniker 
  • Hur man utför teknikerna för affektiva provocerande uttalanden som kommer att framkalla narrativa svar från din motpart som hjälper dig att hålla ett smidigt flöde i konversationen.
  • Hur man hanterar en konversation så att du får den information du behöver.
  • Hur du får dig själv att slappna av och få andra att slappna av, genom att använda spegelneuronerna i hjärnan.
  • När du ska ta en paus och när du ska stoppa elicitationen helt för att behålla din integritet och säkerhet.
  • Vilka ickeverbala indikatorer säger att du gör din motpart obekväm eller osäker.
  • Hur du plockar upp subtila tecken på stress och nervositet och därifrån tar reda på om din motpart vill öppna upp eller stoppa samtalet.
  • "Go's" och "No-go's" i relation till ditt kroppsspråk och beteende.
  • Enkla, snabba och effektiva sätt att skapa kemi och därmed öka din "likability factor".
     
Bakgrund
Du kanske tror att du redan har bra koll på din kommunikationsförmåga och din frågeteknik, men tänk om du kunde skaffa dig viktig/känslig/hemlig information, utan att ställa en enda fråga och utan din motpart skulle bliva ouppmärksam på någonting?

Kanske du vill undersöka om vad dina konkurrenters framtidsplaner är, kontrollera din kunds trovärdighet, se till att dina affärsrelationer inte har dolda agendor eller hålla dig uppdaterad om dina anställdas arbetsmoral.

Elicitation är en avancerad färdighetsuppsättning som används för att få information från andra under en tillfällig "casual" konversation, samtidigt som du döljer din verkliga avsikt med konversationen. 

Elicitation används för att få svar på information du skulle vilja veta, utan att ställa frågor. Det är en förhörsteknik som enbart baseras på provocerande uttalanden som framkallar respons.

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som arbetar som:
  • Advokat & jurist
  • Försvarsadvokat
  • Åklagare
eller jobbar med:
  • Kommunikation
  • Affärsmöten med hög risk
  • Förhandling och medling (mediation)
  • Utredning & förhör
     
Undervisningsmetod
  • Grupparbete
  • Cases
  • Presentation
  • Dilemmafrågor
  • Utbyte av erfarenheter
  • Kursen växlar mellan teori, praktik och falllösning och stor vikt läggs vid erfarenhetsutbyte mellan deltagarna och läraren.
     
Material
Du kommer åt kurspresentationen och annat relevant material genom JUC:s materialportal online.
 
Efter varje kurs skickas diplom ut till varje deltagare.

Vill du veta mer?

Om du har några frågor eller vill veta mer om kursen är du välkommen att kontakta mig.

Zoe Paldan O’Brien
Head of Customer Relations & Event
Mobil: +46 08 40 06 54 10
Email: juc@juc.se

Håll dig uppdaterad

Är du helt uppdaterad om nya regler, lagar och praxis – och inte minst har du verktygen att hantera dem? Välj de rättsområden du vill bli informerad om, och få juridiska nyheter som rustar dig för morgondagens uppgifter.

Kompetensutveckling

Hos JUC hittar du juridiska kurser inom ett brett spektrum av arbetsområden. Vi erbjuder både grundkurser och specialistkurser som kan godkännas som obligatorisk vidareutbildning.

Våra kurser hålls av ledande svenska och internationella experter som ger dig insikt i aktuella utmaningar och möjligheter inom olika rättsområden. Du får konkreta verktyg som du kan använda i ditt dagliga arbete och en unik inblick i ny lagstiftning, rättspraxis och administrativ praxis.